A sport örömforrás, egészségmegóvás

„Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség hiánya,” a WHO (Egészségügyi Világszervezet) definíciója szerint,ahol a jóllét nem elírás.

A testmozgás, a sport az egészségmegőrzés, egészségfejlesztés legfőbb eszköze. A természetes mozgásszükséglet kielégítéséért bizony tennünk kell, mert az nem épül be a mindennapjainkba. A városiasodás, az ülőmunka, a gépkocsi-használat, a szolgáltatások fejlődése következtében elkényelmesedtünk. A magyar lakosság nagy százaléka elhízott, mert mozgásszegény életet él, és egészségtelenül táplálkozik, valamint igen rossz lelki, mentális állapotban van. A felfokozott munkatempó, és az azzal járó nagyfokú stressz, a társadalmi szintű bizonytalanság, kedvezőtlenül hatnak az általános egészségi állapotra.Pedig a sport alkalmas arra, hogy a felborult hármas egyensúlyt (fizikai, pszichikai, szociális) visszabillentse, tehát jelentős a rekreációs szerepe.

Én kicsi gyermekkorom óta mind a mai napig sportolok, atlétaként részem volt 15 évnyi versenysportban,ami hihetetlen sokat tett hozzá az életemhez. Edzés közben számtalanszor eljutottam a flowig (csúcsélményig), annyi feszültséget levezettem, annyi problémára megoldást találtam, megannyi élményhez jutottam, egyszerre örömforrás, hobbi és szerelem. Számos kutatás bizonyítja a sport jótékony hatását, így ezekből szemezgettem.

Kimutatták, hogy az intenzív testmozgás elősegíti az endogén opiátok termelését, amelyek a szervezet természetes önjutalamzó folyamatában játszanak fontos szerepet. Tehát a mentális zavarok, pszichoszomatikus tünetek előfordulásának valószínűsége is csökken (pl. depresszió), mivel a psziché és a test kapcsolata elvitathatatlan, a rendszeres mozgás, hangulati javulást eredményez (Budavári, 2007). Ezenkívül, a sport a szellemi erőnlét növekedését is szolgálhatja, mert olyan biológiai folyamatokat generál, amelyek serkentik a tanulást és egyéb alkotó tevékenységeket. Segít oldani a mindennapi stresszt és szorongást, valamint növeli az önbizalmat, és javíthatja a társas kapcsolatokat. Azok a fiatalok, akik rendszeresen edzenek, egészségesebb testképpel rendelkeznek (Harrison, Narayan 2003).

Nézzük a szervezetre gyakorolt pozitív hatását. A rendszeres edzés javítja az érfalak és a szívizom működését, csökkenti a gyulladásos és véralvadási biomarkereket. Mozgás hatására javul a vérellátás, ami jótékonyan hat a légzőszervekre, emésztőszervekre, koszoróerekre és a vázizomzatra. Kedvezően befolyásolja a magas vérnyomást, a koleszterin, és vércukorszintet, valamint a testzsír mértékét (Barna, Apor 2012). A sportolás sikeresen alkalmazható a túlsúly, a csontritkulás, a cukorbetegség,a keringési betegségek, és sokszor az ízületi problémák prevenciójában.

Ne feledkezzünk meg az edzés személyiségfejlesztő hatásairól sem! Meg kell említeni a sport erkölcsi és nevelőfunkcióját, hiszen „fair play” keretek között, szigorú szabályokkal zajlik, így a sporttevékenység folyamán kialakul az erkölcsi tudat (Bíróné 2004). Fejleszti a kitartást, az akaraterőt, a küzdőképességet, az aktivitást, a teherbírást. Felkészít a versenyhelyzetekre, meg kell tanulni győzni, veszíteni és mindkettőt helyesen kezelni, sikert és kudarcot megfelelően feldolgozni.  Pontosságra szoktat, önfegyelemre, rendszerességre, céltudatosságra, monotónia tűrésre nevel.

A testedzés hatására növekszik az izomtömeg, és az izomerő, javul a közérzet, a fizikum, ami nagyobb teherbírást, betegségekkel szembeni jobb ellenállást eredményez bónusz, ha mindez a szabadlevegőn történik. A sport hozzájárul egy egészségesebb életvitel, életmód kialakításához, mivel egy sportoló jobban odafigyel a táplálkozására, és nagyobb eséllyel kerüli az élvezeti cikkeket, napirendje rendszeressé válik.

Ha a család helyes életmódmintát közvetít, egészségesen, és bizonyos rendszer szerint él, nagy valószínűséggel a gyermek is ezt a modellt követi majd. Fontosnak tartom a „magot” elültetni már gyermekkorban. A magyar teljesítménycentrikus oktatás során felhalmozódott feszültséget muszáj levezetni, a merev tanórákat váltsa fel a testmozgás iskola után.Ezzel egy kapaszkodót adunk gyermekünk kezébe, mert a sport, ember-, és társadalomformáló hatása jelentős, hisz felkészíti az egyént olyan dolgokra, amelyek az élet más területein is hasznosak lehetnek a számára.
Az ENSZ meghatározása szerint: „Az egészség megőrzése olyan fogalom, amely az egészséget elősegítő életmód, és az ezt ösztönző társadalmi, gazdasági, környezeti és személyes tényezők támogatását öleli fel”.

Írta: Molnár Ágnes