Minden, amit tudni érdemes az édesburgonyáról/batátáról

A teherbeesés igen sok tényezőtől függ, a babát tervező pároknak érdemes odafigyelniük étkezésükre is, hiszen a megfelelően összeállított étrend javíthat a termékenységen, és könnyebben megfoganhat a magzat. Ezzel a cikkünkkel szeretnénk egy kicsit hazabeszélni, és reméljük, meghozzuk a kedveteket az édeskrumpli fogyasztásához, ami tökéletesen beilleszthető az egészséges és változatos étrendbe.

Mit érdemes tudni az édesburgonyáról/batátáról?
Először is, hogy csak névrokona a hazai burgonyának, mert a szulákfélék nemzetségébe tartozó növény. Ez a név, ismerős lehet a kertészkedőken, mert bizony az apró szulák egy hazai gyomnövény, ami sok kellemetlenséget tud okozni a kertjeinkben.
Szerencsére az édesburgonya-tudományos nevén batáta- a többi rokonával ellentétben egy igen sokoldalú és tápanyagban gazdag zöldségféle. Eredetileg Közép- és Dél-Amerikából származó szubtrópusi növény, de mára az egész világon elterjedt.
Érdekességként megemlíthető, hogy ez első magyarországi termesztési kísérletek már az első világháború előtt megindultak, aztán az 50-es években folytatódtak, hogy végül a 90-es években újraéledjenek.

Miért érdemes édesburgonyát/batátát fogyasztani?
Erre a legegyszerűbb válasz, hogy finom 🙂 és mi magyarok imádunk jókat enni!
Ugyanakkor a szervezetünk igényeire nem mindig figyelünk oda. A batáta sem csodafegyver, és nem kell miatta száműznünk a jól megszokott élelmiszereinket. Ugyanakkor amellett, hogy egy új és érdekes ízvilágot ismerhetünk meg benne, tápanyagtartalmának köszönhetően egy rendkívül egészséges táplálékforrás.
A húsos, gumószerűen megvastagodott gyökere szénhidrátban, béta-karotinban és antioxidánsokban gazdag, magas az A és C-vitamintartalma, de tartalmaz B1, B2, B6, és E- vitaminokat is. A többi zöldségféléhez képest sokfehérje található benne, amelynek összetétele a tojáséhoz hasonló.
Ásványi anyag tartalma is jelentős: kalcium, vas, magnézium, mangán, kálium, foszfor, nátrium, szelén, réz és cink is található benne. További jó hír, hogy viszonylag alacsony aglikémiás indexe és a kalóriatartalma, így fogyókúrázók és speciális étrendet követők is fogyaszthatják. Természetesen nekik nem árt, ha szakértővel is egyeztetnek az étrendbe való beépítésről.

Vettem/kaptam édesburgonyát/batátát, mit csináljak vele?
Lehet benne gyönyörködni is, de számtalan formában felhasználhatjuk:főzhetjük, süthetjük,párolhatjuk. Krémlevest, köretet, főételt és még süteményt is készíthetünk belőle. Rengeteg receptet találunk az interneten, és az újabb kiadású szakácskönyvekben, de bátran lehet egyéni kreációkra is vállalkozni, mert egyszerű és hálás konyhai alapanyag.

Hol vásároljak jó minőségű édesburgonyát/batátát?
Például nálunk a Méri Zöldség Manufaktúránál. Persze rajtunk kívül számtalan helyen elérhető a termék, de azért had dicsérjem „saját lovunkat” egy kicsit 🙂
Szóval nálunk garantáltan hazai terméket kapsz, amit saját területünkön kisüzemi körülmények között termesztünk. Nem használunk gyomirtó szereket, helyette kapálunk. Nem használunk betakarító-gépet, hanem kézzel szedjük fel. Nem használunk csírázás-gátló és tartósító szereket, hanem természetes módszerrel tesszük hosszan eltarthatóvá. Nem kell áruházakban sorban állni érte, vagy internetes regisztrációt és megrendelőt kitölteni, hanem telefonos egyeztetéssel tőlünk átvehető, és megegyezést szerint kiszállítást is vállalunk.

Hívjatok bátran,minden batátával kapcsolatos kérdésre szívesen válaszolunk!
Méri Zöldség Manufaktúra – Szigetbecse, Makádi út 99.
Elérhetőség: 06-20-204-0797,06-70-372-4527 vagy 06-20-434-4600

Csaba

Fotó: unsplash.com Paolo Nicolello