Pár jó tanács babavállalás előtt

Tested felkészítése
Amikor úgy érzed, hogy elérkezett az idő és babát szeretnél, akkor az első lépés a fogamzásgátlás felfüggesztése. Fogamzásgátló tabletta esetén mindenképpen szedd végig az adott havi adagot, hogy ezzel elkerüld a rendszertelen vérzést. Orvosi vélemények szerint, ezt követően kb. 3 hónapra lesz szükséged, hogy kiürüljön a szervezetedből, és ciklusod visszatérjen a normál kerékvágásba.
A májra hárul ilyenkor a legtöbb feladat, így érdemes lehet gyógynövényekkel segíteni a munkáját.
Az egész szervezetet érdemes ilyenkor tisztítani, tehermentesíteni. Az említett máj támogatása mellett a bélrendszer tisztításáért zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona fogyasztásával tehetünk.
Nem szabad megfeledkezni ilyenkor a bőséges folyadék, tiszta víz fogyasztásáról sem.

Táplálkozz tudatosan
Célozd meg a számodra ideális testsúlyt. Kutatások igazolták, hogy a nagyon alacsony vagy a magas BMI-vel (más néven testtömeg index) rendelkező hölgyek teherbeesési esélyei jóval alacsonyabbak.
Amennyiben úgy érzed, vagy orvosod jelzi, hogy probléma van a testsúlyoddal, keress fel egy dietetikust, aki személyre szóló tanácsokkal segít Neked vagy társadnak a megoldásában. Egyre elterjedtebbek itthon is az ingyenes szűrések, ahol akár dietetikai tanácsot is kaphattok.
Naponta fogyassz – ha teheted, akkor szezonális – gyümölcsöt és zöldséget. Étkezésedbe iktass be rendszeresen teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket.

Nem egyszerű dolog a testnek biztosítani az összes szükséges és fontos tápanyagot. Ebben az időszakban a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett is érdemes gondoskodni a folsav pótlásáról. Nőgyógyászok ajánlása alapján a tervezett várandósság előtt 3 hónappal, és az első trimeszterben mindenképpen szükség van rá a fejlődési rendellenességek megelőzéséhez. Legjobb természetes folsavforrásaink a máj, a leveles zöldségek és a gyümölcsök.
A folsav bevitele mellett gondoskodj a vasraktárak feltöltéséről, a megfelelő D vitamin ellátottságról és a jódbevitelről is.
Esetleges étrend-kiegészítő fogyasztása esetén mindig jó minőségű, megbízható forrásból származó, ellenőrzött minőséget válassz. Érdemes erről is dietetikussal vagy orvossal konzultálni.

Külső behatások, amiket érdemes kerülni
Néhány foglalkozás veszélyeztethet Téged és babádat is. Amennyiben rendszeresen sugárzásnak vagy kitéve, vagy vegyszerekkel dolgozol, akkor érdemes ezen változtatni. Kezedbe akadhat olyan tisztítószer, rovarirtó, stb., ami veszélyes lehet a magzatra.
Kerüld a fertőzésveszélyt, különös tekintettel azokat, amelyek a fejlődő baba egészségét károsíthatják – pl.: bárányhimlő, rózsahimlő! Ne fogyassz nem pasztörizált tejterméket, nem kellőképpen hőkezelt húsokat, illetve a nyers és félig főtt halak is kerülendők! Moss meg alaposan minden zöldséget és gyümölcsöt!
A kerti munkálatokhoz ajánlott gumikesztyű viselése. A macskaalom takarítását pedig bízd párodra, hogy ezzel a toxoplazmózist vagy más fertőzéseket elkerüld! Rendszeresen moss kezet!

Káros szenvedélyek elhagyása, felfüggesztése
Ha dohányzol, itt az ideje, hogy megpróbáld letenni. Az a rossz hírünk, hogy ezt nem elég csak a nőknek abbahagyni, ugyanis a dohányzás közvetlenül is befolyásolja a termékenységet, csökkenti a “leendő apa” spermium-számát is.
Gondoljuk, mondanunk sem kell, a drogok káros hatásait. Mind a dohányzás, mind a droghasználat veszélyes a magzatra, következménye lehet akár a vetélés, a koraszülés vagy a kis súllyal születés is.
Az alkohol nagymértékű fogyasztása sem szerencsés ebben az időszakban. Csökkentsd minimálisra az elfogyasztott kávé, tea, kóla mennyiségét vagy válts koffeinmentesre. Természetesen itt nem egy bögre kávéról vagy egy laza fröccsről beszélünk. Mindent csak mértékkel. 🙂

Méri-Molnár Tímea

Adj ötleteket és tippeket, Neked mi segít! Örülnénk, ha megosztanád, Te hogyan készültél, készülsz a babavállalásra. Küldd el történetedet az allapot@aldatlanallapot.hu címre és mi feltöltjük a Lelkünk pontba! Megteheted ezt névvel, fényképpel, vagy akár anonim módon is. 🙂

Fotó: pexels.com