Terhes vitaminok

A gyermekvállalás és a várandósság a nők életében egyszerre a legboldogabb időszak és a legaggodalmasabb is, hiszen az egészséges babáért mindent meg szeretnénk tenni. A tudatos és kiegyensúlyozott étrend és a mai legjobbnak hitt táplálkozás mellett sokan szednek kismama vitamint, amely a jelenlegi álláspont szerint segíti szervezetünk felkészülését a fogamzásra, majd kiemelten fontos a terhesség és a szoptatás időszakában is. Fontos megjegyezni, a vitaminok növelik az étvágyat, elősegítik az energiabeépülést, ezt tapasztalhatjuk magunkon is. A folyamatos és nagy mennyiségű vitaminbevitel mellett nagy magzatok fejlődhetnek ki, ezért javasolják, hogy a 32-34. hét környékén csökkentsük a mennyiséget.  Ezt az évszakok is befolyásolják, nyáron könnyű zöldség és gyümölcs formájában pótolni.

Nagyon fontos azonban a természetes vitaminforrások újrafelfedezése és napi szintű fogyasztása is. Ezeket az évszázadok óta velünk lévő zöldségeket és gyümölcsöket manapság hajlamosak vagyunk elfelejteni. Pedig elengedhetetlen szerepük van egészségünk fenntartásában. Kora tavasztól késő őszig nyersen, párolva, grillezve, sütve, főzve fogyasztva őket a teljes ajánlott, napi vitaminbevitelünk megoldható.Télen pedig a hagyományos módon tartósított (befőzött, lefagyasztott, aszalt, szárított) készleteink tökéletesen ellátnak minket a szükséges “varázsszerekkel”. Igaz, ezek némi utánjárást és pluszmunkát igényelnek, de a természet a legtökéletesebb formában kínálja nekünk erőforrásait.

Az egészséges terhességhez fontos vitaminok:

B vitaminok:
Javasolják a B6-vitamin szedését is, a 12. hét előtti időszakban az emelkedő terhességi hormon miatt fokozott hányinger, émelygés jelentkezik a kismamáknál, a B6-vitamin ennek csökkentésében segít. A vérképzést segítik elő a B-vitaminkomplexek, különösen a B12.

C-vitamin: 
A sejtek épségéért, a vas felszívódásáért felel. Jó antioxidáns hatású és ellenálló képességünket fokozza.

D-vitamin:
A D-vitamin fontosságához nem fér kétség. A szakemberek egyetértenek abban, hogy az ideális D-vitamin-szint elérése már a tervezett terhesség előtt fontos. Fenntartása nélkülözhetetlen a baba fejlődésében, így a várandósság alatt legalább napi 2000 NE = 50 µg1 bevitele javasolt. A D-­vitamin fontos szerepet játszik az ásványi anyagok anyagcseréjében, így a kalcium­-anyagcserében is.

E vitamin: 
Hozzájárul a sejtek stresszel szembeni védelméhez.

Folsav:
A megfelelő folsav bevitel fontos az egészséges magzati fejlődéshez. Kutatások bizonyítják, hogy az idegcső záródási rendellenességek előfordulása (például a nyitott hátgerinc) csökkenthető a kellő folsav-szint elérésével. Jelen állás szerint a tervezett terhesség előtt legalább 3 hónappal érdemes abbahagyni a fogamzásgátló szedését, mert nehezíti a folsav bélből történő felszívódását, és azután érdemes elkezdeni naponta szerdni folsavat valamilyen formában. A folsav a terhesség alatt részt vesz az anyai szövetek növekedésében is.

Jód: 
Hozzájárul az idegrendszer normál működéséhez, valamint a normál szellemi működés fenntartásához.

Kalcium: 
A csontok és a fogak legfőbb építőanyaga, de az izomműködésben és a véralvadásban is fontos szerepe van.

Omega-3:
Az utóbbi időben felkapott készítmény lett az omega-3 zsírsav, amely az agyfejlődést segíti. Kutatások szerint pozitív hatással van a gyerek kognitív, szellemi képességeire.

Vas:
A magzat elveszi az anyától az összes nyomelemet és energiahordozót, amire szüksége van. Ha nincs megfelelő nyomelem-bevitel az anyánál, akkor akár hiánybetegségek is kialakulhatnak. Akár vashiányos állapot is felléphet, ami fáradékonysággal, hajhullással, szédüléssel és gyengeségérzéssel jár, ilyenkor vaskészítményeket javasolnak az orvosok. A terhességgondozás során folyamatosan figyelik az anyai vér vaskötő képességét, a vérképvizsgálat megmutatja, mikor érdemes elkezdeni a vas pótlását.

Cikkünket nőgyógyász lektorálta.

Timi és Csaba