Tippek a mihamarabbi teherbeeséshez

Az utóbbi hetekben újra elkezdett zavarni az a tudat, hogy már milyen régóta szeretnénk gyereket, és csak telnek a hónapok, de mi még mindig várakozunk. Rengeteg időnk elment félrekezelésekkel, sokszor nem kaptunk – számunkra – elegendő információt, ami lassította a folyamatot. Többször elgondolkoztam azon, mit mondanék magamnak, ha visszamehetnék az időben, és mit csinálnék máshogy. Összeszedtem pár gondolatot, amit mostani fejjel javasolnék, azon túl, hogy mi még várjuk a csodát.

A családalapítás döntésének meghozatala után mindenki reménykedik a mihamarabbi áldott állapotban. Az élet sajnos nem mindig így működik, és a reményekkel teli várakozást nagyon sok nő átéli. Ennek ellenére van pár tippünk, amiket szerintünk érdemes kipróbálni.

Orvosi vizsgálatok a teherbeesés előtt

Még mielőtt hivatalosan is elkezdünk próbálkozni, érdemes egy általános orvosi vizsgálatot csináltatni. Ha van valamilyen kisebb, rejtett betegségünk, annak a kezelését jobb időben elkezdeni, ezért célszerű a várandósságot megelőző időszakra időzíteni.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy nőgyógyászunkkal egy hullámhosszon vagyunk-e, érezzük-e a bizalmat, és szívesen kezébe adnánk-e a saját és leendő gyermekünk életét.
Jó tisztában lenni hormonjainkkal, és meggyőződni, hogy minden megfelelően működik szervezetünkben. Az esetek többségében nőgyógyászunk elmondja, milyen hormonokat nézessünk, és hogy ezt ciklusunk hányadik napján tegyük, ha ő nem partner ebben, érdemes egy endokrinológust is felkeresni.

Ismerjük meg ciklusunkat

Érdemes naptárban vezetni, mikorra esik menstruációnk, hány napig tart, milyen intenzitású. Ezek az információk mind érdekesek lehetnek orvosainknak, hiszen sok mindent le lehet szűrni ezekből.
Megkönnyíti a teherbeesést, ha pontosan ismerjük ciklusunkat és tudjuk, melyek a termékeny napjaink. Ennek alapfeltétele, hogy ismerjük az ovuláció tüneteit. Pl. a hüvelyváladék a termékeny napokon áttetsző, tojásfehérje állagú. Sokan ezen napokon enyhe fájdalmat éreznek alhasukban. Ajánlott hőgörbét vezetni, vagy ovulációs teszteket kipróbálni, hogy tisztába kerüljünk működésünkkel.
A nagykönyvben megírt 28 napos ciklussal rendelkező nők nagy többségének a 14. napon van ovulációja, ám általában hosszabb vagy rövidebb a nők ciklusa.

Ne essünk túlzásokba!

Az áldott állapotra vágyó párok könyökén jön ki az a mondat, hogy „csak csinálni kell, és majd összejön a gyerek”. Amennyiben nem szeretnétek minden hónapban az ovulációt és a termékeny időszakot figyelni, tesztelni, a rendszeresség lehet a legjobb módszer a fogantatásra.
A sikeres fogantatás érdekében a nőgyógyászok a rendszeresség alatt heti 3-4 alkalmat értenek, ami kb. minden másnapi együttlétet jelent. Fontos, hogy a termékeny napokat megelőző, és követő napokban, hetekben se hanyagoljátok el az intim pillanatokat, ugyanis ez segít a spermiumok egészséges újratermelődésében.
Az, hogy a minél gyakoribb együttlét egyenesen arányosan növeli a megtermékenyülés esélyét, csak egy tévhit. A napi többszöri alkalom akár csökkentheti is esélyeinket, így nincs elég idő arra, hogy megfelelő minőségű spermiumok termelődhessenek.
Korábbi cikkünk a témáról ITT elérhető.

Éljünk egészségesen és tegyük rendbe magunkat fejben!

Úgy hiszem van abban igazság, hogy ép testben ép lélek. A testmozgás jót tesz, ha nem visszük túlzásba. A megerőltető sportolás ugyanis megzavarhatja az ovulációt. Ezért ajánlják a könnyebb testedzést az áldott állapotra vágyóknak. Ilyen például a heti háromszori kocogás, ütemesebb séta. Figyeljünk az étkezésére is. A testsúlyunk is meghatározó lehet, ugyanis a túl magas és a kórosan alacsony testzsír arány sem egészséges.
Kerüljük a túlzott alkoholfogyasztást, és a dohányzások számát is redukáljuk a lehető legkevesebbre. A csapból is az folyik, hogy csökkentsük a stresszt, de sajnos mi sem tudjuk kihagyni. Keressünk olyan tevékenységet, ami segít ellazulni.
Táplálkozzunk tudatosan, és szedjünk vitaminokat. A vitaminok bevitelének fontosságáról ITT olvashattok.
Ne azért vállaljunk gyereket, hogy felmentsen a munka alól, vagy hogy rendbe hozzuk a haldokló kapcsolatunkat, vagy hogy magunk mellett tartsuk párunkat. Tegyük helyre az életünket – már amennyire ez lehetséges – és szerintem akkor érdemes próbálkozni, amikor lelkileg elég stabilnak érezzük magunkat. Ha úgy érzed, ez nem megy egyedül, akkor ne félj külső segítséget kérni.

Méri-Molnár Tímea

Fotó: pixabay.com